måndag 12 oktober 2009

Nu är det gjort!


I dag bar det efter många om och men av till IKEA Barkarby för inköp av badrumsskåpet Björken. Naturligtvis reste jag kommunalt (har ju ingen bil): Dalvägen - Sundbybergs station med buss, Sundbyberg - Barkarby med pendeltåg, Barkarby station - Barkarby handelsplats med buss.
Sedan en 20 min rundgång inne i varuhuset med pilföljning för att komma till "Hämta själv-lagret", letande efter sektion 16 hylla 20, hittade skåpsats Björken (sju ex kvar), 10 min fipplande i självscanningen innan pengar var dragna, buss Barkarby handelsplats - Jakobsbergs station (där finns rulltrappa upp till tåget), Jakobsberg - Sundbyberg med pendeltåg, Sundbyberg Dalvägen i Solna med buss. Tidsåtgång prick 2h30min.
IKEA-paketet (vikt 10 kg) hade vid hemkomsten verkligen skurit in i fingrarna.
Nu återstår
1/ Öppna paketet
2/ Montera Skåpet
3/ Sätta upp skåpet
Men det får bli en annan dag.

9 kommentarer:

Den yngre generationen sa...

Finns det inte färdtjänst för sånna gamlingar som faffa Loa?
;-)

Solnasnackar´n sa...

Tyvärr har jag inte färdtjänst. Men tider skola komma. Kanske.

Gunnar Klasson sa...

Med Västtrafikkortet skulle jag aldrig ha vågat ge mig ut på en sådan invecklad kollektivresa.

Solnasnackar´n sa...

Hej Gunnar,
Har förstått att ni har ett jobbigt system. Jag behöver bara lägga mitt kort på en platta i bussen eller i tunnelbane/pendeltågsspärren varpå det piper till och resan är godkänd.
Jag behöver INTE koda in något när resan är avslutad. Bara när den påbörjas.

Gunnar Klasson sa...

Det verkar ju väldigt sympatiskt. Av detta borde Västtrafik ta lärdom.

rolf ohlson sa...

Fick du ihop skåpet?

Solnasnackar´n sa...

Jojomensan, jag fick ihop det och inga delar blev över. Det blev inte skevt heller, vad jag kan se. Nu ska det "bara" på plats också...

Rutan sa...

"Sedan 20 minuter rundgång i varuhuset"... ett obegripligt uttryck för mig. Mina IKEA-besök brukar ta minst en timme i själva varuhuset, innebära två rejäla kassar med diverse pryttlar. Blev det inga värmeljus ens?

Solnasnackar´n sa...

Rutan,
Nej, men det HÖLL PÅ att bli värmeljus. Men så kom jag att tänka på att jag skulle resa kollektivt med ett tio kg tungt paket.