fredag 17 juli 2009

Vackra Bohuslän

Rörbäcks kile i Bokenäs i glittrande eftermiddagssol. Ms Byfjorden stävar mot hemmahamnen Uddevalla efter en dagstur till Käringön.
Nog ser den väl inbjudande ut, den sjönära bastun i Knarreviken. Åtminstone tycker "skorstensmåsen" det!



Så här ska en riktig eka se ut. Nybyggd och i trä. Ingen plast här, inte!
Vad passar väl bättre än att avsluta det lilla bildsvepet med ett hav av tjärblommor som omger kaprifolen, Bohusläns väldoftande landskapsblomma?
(Rättelse: Det är inte tjärblommor utan rallarros. Bohusläns landskapsblomma är Vildkaprifolen, uppger en artkunnig bloggläserska. Tack för beriktigandet!)

3 kommentarer:

rolf ohlson sa...

Vackra bilder och en sällsynt grann eka! Har själv många glada minnen från Rörbäck med omnejd.
Strandpromenaden i Uddevalla är inte dålig den heller. Såg några "Hvenner" där på U-abloggen.

Fritt ur hjärtat sa...

Som liten var jag på rörbäcks koloni. Undrar om jag skulle hitta dit igen.
En liten rätesle om jag får. Det är Rallarros på bilden, tjärblomster är mycket lägre och har mindre blommor. Vildkaprifolen är landskapsblomman, det finns så många...;-) Förlåt.

Solnasnackar´n sa...

Hej Simone,
Att rätta till fel är tvärtom riktigt, riktigt bra, tycker jag.
Tack för det.
Rörbäcks gamla koloni är nu STF-vandrarhem. Jag tror du hittar dit!