fredag 1 augusti 2008

Se inte upp - Skott kommer

När jag under mina promenader senaste tiden passerat under ekars (ek=Quercus Robur) djupa grönska händer det då och då att det knäpper till ordentligt ovanför mig och så kommer en projektil farande. Det är ekarna som släpper gröna ollon just nu och jag blir minst sagt överraskad var gång eken får in en fullträff på mig. Eftersom ekbeskjutningen är ett slags omvänt luftvärn så gäller det att ropa ”Se ner” när knäppen hörs, definitivt inte ”Se upp”!
På bilden ses en ek. För den biologiskt obevandrade kan jag tala om att denna ek är fotograferad så att säga uppifrån från min balkong. Däremot GÅR jag ju under ekens grenar.
Nu har jag också bevisat en sak för fåkunniga kamrater som tror att Solna ligger i Norrland. Solna ligger i Svealand och landskapet heter Uppland. Sveriges nordligaste vilda ekbestånd hittar man vid Testeboån i norrländska Gästrikland.
Välkommen in i augusti, förresten!

2 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Det är faktiskt inte det enda Ekar är fantastiska med! De beskär också sig själva. Tänk va!! Kronan tätnar ljuset uteblir då är det grenar som självmant går av och faller ner, den beskär sig själv, helt otroligt!!! Kolla in en gammal Ek någon gång, den har grenar som oförklarligt gått av och ramlat ner.

Solnasnackar´n sa...

Tack för den intressanta upplysningen. Önskar bara att aplar och päronträd hade haft samma beskärningsförmåga när jag hade trädgård.