söndag 3 augusti 2008

Plats för Anja Pärsson & Co?

Vilken överrask-ning det blev för mig när jag passerade Årebacken i kvarteret Fjället under en av mina Solnapro-menader.
En World Cup-backe här i Solna!
Tänk så många finfina skidupplevelser jag gått miste om i den världsberömda pisten bara några hundra meter från min bostad. För att jag inte känt till att backen låg här. Anja Pärsson, Fredrik Nyberg, Pernilla Wiberg, ja, kanske till och med Ingemar Stenmark har ju varit här.
Men så såg jag själva backen.
Den var inte lång.
Den var inte brant.
Den mätte 74 meter.
Den är för kort för Kalle Anka Cup.
Så den riktiga Årebacken finns nog någon annan stans. Men Årebacken i Solna är ju riktig den också.
På sitt sätt, men kanske mest ett utslag av den rikskända (?) Solnahumorn…
…för roligt måste väl namnberedningskommittén haft när gatunamnet beslutades.