torsdag 23 december 2010

Nu är glada julen här, här här

Granen står inte grön och grann i stugan. Inte i min. Det har den inte gjort sedan början av 1980-talet.
Men go´vänner
Julpyntet är avslutat!!!
Mitt julpynt består nämligen av fyra saker; Julbocken som du ser här ovan är en av dem. Den är av gammal fin årgång. Jag fick den i julklapp när jag fyllde 1 år 1942 av Lubberudspojkarna som skapat den av egenhändigt skördad halm. DEN bocken fyllde 68 år i år, den andre, nej så rolig ska jag inte vara. Lubberuds gård ligger i Sivikan norr om Uddevalla. Lubberudspojkarna är döda.
Julpynt nr 2 är ovanstående Skärbräda. Den är tillverkad av morbror Holger som förutom mycket annat var en riktig snidare. Morbror Holger är död.
I Julpyntet ingår en stearinljusstake och tre elljusstakar, men de plockades fram i samband med Första advent, så dem slapp jag julstöka med idag.
Dessutom tre hyacinter som doftar så gott.
Det gör mig alltså inte ett barr att jag saknar grandoft...
God Jul på mig!

2 kommentarer:

Rutan sa...

God Jul tillsammans med juldjuren!

Marie sa...

Julbocken är helt fantastisk. Bildgooglade och så dök den upp. Kul att läsa bakgrunden.