måndag 29 juni 2009

Fler Uddevallafontäner

Fontänen vid Hansonska brons landfäste på Södra Hamngatan i Uddevalla har en intressant historia. Där fanns från 1854 en så kallad vattenhämtningsbassäng dit vattnet kom i träledningar från Sörkällan flera hundra meter bort.
Vattenhämtningsbassängen var en kär samlingsplats för stadens pigor och drängar, då det mellan kannhämtningarna diskuterades "partier" och träffar. Dåtida press skrev indignerat om hur tjänstehjonen smet från sina arbeten genom att stanna extra länge på platsen för skvaller och flirt.
Fundamenten runt dagens fontän lär vara de som omgav originalet, det vill säga den gamla vattenhämtningsbassängen.
(Tack till Gunnar Klasson och Uddevallabloggen för uppgifterna)


Denna vackra bronsflicka finns att beskåda i Margretegärde-parken. Mycket passande för hennes placering är väl att gamla Flickskolans imponerande aulafönster skymtar i bakgrunden.
(Där har jag för övrigt sedesamt dansat några gånger i ungdomsåren)


Fotnot: Klicka på etikett Fontän, så hittar du övriga deltagare i fontänkriget.

3 kommentarer:

Gunnar Klasson sa...

Och nu slår det mig! Vart har Rotaryfontänen vid Järnbron tagit vägen? Den var apterad på en flottör i Bäveån.

Solnasnackar´n sa...

Det slog mig också vid mitt senaste Uddevallabesök. Borta var den "spruta" som faktiskt var upphovet till Fontänkriget.
Så förgår all världens härlighet...

Fritt ur hjärtat sa...

Det tänkte jag också på idag när jag stod och tttade mot museet. Var är fontänen?!