onsdag 27 maj 2009

Uddevallabilder i maj


Eftersom bilderna nedan är regntunga vill jag visa att solen kan skina också i Uddevalla. Denna praktfulla Rododendron hittade jag utanför Norra kyrkogården.

Bloggaren Fritt ur Hjärtat m fl tycker att alla som besöker Uddevalla ska ta en tur med De vita båtarna. Lydig som jag är gjorde jag det...
Det var lilla fina M/s Sunningen som skulle puttra runt på Byfjorden i 80 minuter med mig på akterdäck. Vi var inte många, som mest sex tappra....

Systerfar-tyget M/s Gustafs-berg låg akter om Sunningen. Uddevalla kyrkas klocktorn skymtar i bakgrunden under gösen.
Skymtar gör som synes inte Gustafsbergs namntavla. Den är nämligen putz weg - stulen.
Den höga byggnaden i bakgrunden är Uddevallas tidigare så stolta och väl fungerade Sjukhus. Nu ett nästan avlivat sjukhus, ett offer för klåfingriga politiker i Västra Götalandsregionen!

Uddevallabron eller Sunningebron är ett imponerande och arkitektoniskt skönt byggnadsverk. Avnjutes bäst från havsytenivå.

Finanskrisen har slagit hårt mot bilindustrin. Det här fartyget är ett av två biltransportfartyg som ligger upplagda i Uddevalla i avvaktan på bättre tider.
När ska de åter kunna plöja de sju haven?

5 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

All heder åt dig! Själv var jag på turistbyrån idag och skulle köpa säsongskort, men de var visst inte riktigt klara...

Sannes/Susann sa...

Visst var det härligt att komma till rätt sida av Sverige, synd bara att du inte fick med dig tre poäng från Vallen.

Gunnar Klasson sa...

Och jag kom på försent att jag skulle ha fotogtaferat dig och Gert då vi möttes på Kungstorget.

Solnasnackar´n sa...

Fritt ur Hjärtat:
Det blir nog fler båtturer i sommar - hoppas jag!

Susann:
Mitt nästa besök på Vallen ger tre poäng. Vi ses då!

Gunnar:
Sent ska fotografen vakna... Ett sådant motiv du missade!!!

Annaa M sa...

Fina bilder! Blir nästan lite nostalgisk, inte vet jag när jag kommer dit igen.