torsdag 9 oktober 2008

Det här med efternamn

Andersson – Nej
Jodå, Andersson – Nej heter jag.
Så lät det en gång när jag presenterade mig för en ny granne.
Efternamn KAN i vissa lägen te sig konstiga...
I dessa finans- och bankkrisens dagar heter Nordeas senioranalytiker Annika Winst. Låter just nu med tanke på omständigheterna inte SÅ förtroendeingivande.
Radio Stockholm har en meteorolog som heter Lisa Frost, vars efternamn klingar dåligt när solen skiner och det är +20 grader därute.
På Sveriges Radio hette företagsläkaren för många år sedan Gabriel Kleen. Sjukintygen från honom lämnades till en herr Frisk, förnamnet har jag tappat bort.
Tyvärr fanns det ingen som hette Krank att lämna friskintyg till.
Det hade varit något, det!

3 kommentarer:

Lae i Nordtorp sa...

Mitt namn är Krok men det är inte något att hänga upp sig på.

Solnasnackar´n sa...

..och mitt namn är Ström om det kan vara till någon ledning...

Lae i Nordtorp sa...

När jag sitter här och letar i de gamla kyrkböckerna stöter jag på en hel del gamla soldatnamn som Hugg, Skäll, Bister, Modig etc.