måndag 26 maj 2008

Självupptaget


Har du möjligen gjort samma iakttagelse som jag gjort?
När vi ser bilder i teve och tidningar på ”civilklädda” artister, idrottspersonligheter och andra så kallade Mycket viktiga personer så har jag lagt märke till att i åtta fall av tio skymtar en mobiltelefon i deras nypor.
Hårdraget?
Nej jag tror inte det.
Mycket kan folk vara utan, men tydligen inte den lilla tröstaren eller bästekompisen, mobilen. Det kan ju komma ett viktigt samtal.
Precis när som helst.
Och vad händer då om jag inte svarar?
Ja säg det…
Jag är så gammal så att jag minns när vi fick gå upp till fru B om vi behövde ringa. Vi hade nämligen ingen egen telefon.
Och om det någon gång ringde till oss på hennes telefon, ja, då bankade hon i golvet och vi gick upp till henne och tog samtalet.
Vet inte, men jag tror inte att vi missade något väsentligt. På den tiden...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi tillhör nog samma generation för det där verkar välbekant. Även om det var LITE före min tid så vet jag att mina föräldrar installerade telefon 1945. Innan dess fick de gå långa vägar om det skulle ringas. När det blev för jobbigt och kanske de kände det som att de gjorde lite intrång så blev det egen telefon. Efter ett förflutet på Televerket så vet jag att det blev en väggtelefon BD 371 som märk väl Televerket ägde! Skulle det bytas modell eller färg så antecknades det nogsamt på sk Abonnentkort. Inget fusk här inte! Alla jack skulle dessutom uppges, inget större problem förresten för de flesta hade bara ett!
Jag minns även telefonhytterna (inte SÅ länge sen de försvann mer eller mindre). Inte sj....n stod man där inne och skrek ut hela sitt livs historia så att alla hörde att man ringde, inte heller i mobiltelefonens barndom. Man höll diskret handen framför och gick undan när man skulle ringa. Hade vi bättre vett på den tiden? Eller självförtroende? Vi kanske inte tog oss själva på sånt stort allvar? Vet du att det är därför änglar kan flyga förresten? De tar inte sig själva på sånt stort allvar!

Lae i Nordtorp sa...

Förr umgicks man direkt i stället. Det var mycket trevligare och vi gick inte miste om något. I dag fyller mobilen samma funktion som käppen för en handikappad.