söndag 7 november 2010

Det stinker i Sverige

Nu är den tiden inne då det stinker vitlök på bussar och tåg. Det är ingen trevlig doft, tycker jag, i alla fall inte ute i det så kallade allmänna rummet.
Vitlöken är främst en krydda i matlagning, och bör väl  användas som sådan i köket i "lagom" mängd. Den  sägs tyvärr också ha nästan magiska egenskaper och lär skydda mot allt från förkylning och cancer till varulvar och vampyrer.
Just nu måste det krylla av vampyrer och varulvar ute i samhället. För det är väl inte så att vi tror att vitlök räddar oss från höstförkylningen?
Bevare mig från stanken.
Ser du en sådan här figur på bussen 
DÅ kan det vara aktuellt att testa med vitlök.
Detta är nämligen en vampyr. Om han faller
ner död så har vitlöken fungerat. Om inte finns
bara lukten kvar i rummet...

1 kommentar:

Annaa M sa...

Det var första gången på länge jag hörde någon prata om vitlöksdoft. Och inte tänker jag på hur folk luktar i tunnelbanan. Det som luktar olika är nog inte hur mycket vitlök som använts utan hur den är anrättat. Att knapra rå vitlök luktar förstås mest. Medan soppan jag brukade laga förr med ett par brynta och förvällda vitlökar (inte klyftor alltså utan lökar) inte gav någon efterdoft ifrån sig alls.