fredag 22 januari 2010

Vad heter trädet?




Kan någon bloggläsare hjälpa mig: Vad är detta för träd?
Det ser ut som en "svensk" gran med den stora skillnaden att grenarna och barren pekar uppåt i stället för att hänga nedåt som i Sverige,
Trädet är ganska vanligt här på Mallorca.
Om vi tittar upp mot toppen kan det se ut så här.
Barren i närbild om det kan vara till någon hjälp i namnsättningen.
Som tack för att du försöker hjälpa mig att hitta namnet på "granen" bjuder på jag denna lilla januariblommande skönhet.

2 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Lätt avundsjuk på din varma vistelse just nu. Även om kylan lagt sig även här är det omöjligt att gå ut på gator som inte är snöröjda. Men hur var det nu... snart är det april:-)

Jag kunde inte frågan men mitt kära trädgårdsforum kan:-)
Jag fick förslaget, Norfolkgran, Araucaria heterophylla.
Har googlat och håller med. Kolla ska du se.

Solnasnackar´n sa...

Tack för svar Simone,
Jag är helt på din sida - alla tecken tyder på Norfolkgran.