fredag 6 november 2009

Bakelsekungen 100 år

Den 6 november 1632 stupade Gustav II Adolf i dimman i slaget vid Lützen. Som synes - allt ljus på den döende kungen i Carl Wahlboms målning. Hjältekonungen kallades han, det 30-åriga krigets förgrundsgestalt, eller åtminstone en av dem.


GIIA är så stor, speciellt på Västkusten, att det i dag äts speciella bakelser med hans bild i relief.
(OK, han grundlade bl a Göteborg - kanske därför)?
Sötsaken, bakelsen, inte kungen, fyller 100 år i år. Den skapades 1909 av konditor Emil Bräutigam i samarbete med konditorierna Arnhult och Eggers.
En annan krigisk person, kejsar Napoleon, har också han en bakelse uppkallad efter sig, så varför inte den svenske hjältekonungen, som ju med åren blev tämligen fet. Men absolut inte på grund av Gustav Adolf-bakelser, som ju är ett senare påfund.

PS: Det är inte Lützendimma i Solna idag, men väl Lützendis. DS

4 kommentarer:

rolf ohlson sa...

Har du ätit någon GA-bakelse idag?

Lae i Nordtorp sa...

Mumien kom hem med bakelser till en trött rivningsmaterielbärare.
Han GIIA räknas även som Borås grundare med staty på stora torget och allt.

Solnasnackar´n sa...

rolf o,
Nej, jag har inte ätit någon bakelse alls idag. Kanelbulle till kvällskaffet får det bli.
Lae,
...och jag som trodde statyn föreställde Pinnocchio...

Annaa M sa...

Jäklar, vi pratade ju om bakelser i förrgår, Pojken och jag och han hade något förhoppningsfullt i blicken. Men jag tycker de där bakelserna hör Göteborg till. Gjorde mig till och gick på Vetekatten och köpte några svindyra skapelser första året vi bodde här, när jag kom hem med kartongen hade de rasat ihop till en enda kladdig gegga.

Absolut att det är Pinocchio som grundat Borås, på tiden att han fick sin staty rest.