onsdag 18 februari 2009

Brännande aktuellt

Sådana här långa tåg av larver klättrar just nu ner för pinjeträden här i Badia de Alcudia. Det är inga trevliga bekantskaper – tar man på dem kan man bli ordentligt bränd. Det går att jämföra med hur det känns att ta på brännmaneter i våra västsvenska vatten.
Fåglarna skyr dem som pesten och katter och hundar gör bara ett försök att nosa på dem…
Larvigt? Inte alls - varning utfärdas.
Jag minns inte vad larverna heter. Men de kommer från insekter som lever av pinjerna och där utvecklas också larverna inspunna i vita bollar högt upp i träden.
I mitten av januari kan man se ”jägare” i samhället som går runt med hagelgevär för att skjuta ner larvbona. Inga populära larver, alltså.
Är det någon som vet vad de heter?

6 kommentarer:

Gunnar Klasson sa...

Attans vad äckligt!

Anonym sa...

härligt...

Anonym sa...

De liknar de där larverna som kommer fram ur gamla stentrappor och husgrunder och som är omöjliga att bli av med.

Fritt ur hjärtat sa...

Jag har som vanligt vidarebefodrat frågan till mitt trädgårdsforum där finns så mycket kunnande! SÅ här gissar det..
-Det finns en tallprocessionsspinnaren som förökat sig på Gotland, kan det vara en släkting?-
Jag googlar då på det namnet och finner att den är vanligast i medelhavsområdet. Läkartidningen har en lång riktigt bra artikel om den. Man kan ana att det är samma eller närbesläktade. Håll till godo:-)


http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4533

Anonym sa...

Tar de sig in i husen??

Solnasnackar´n sa...

Fritt ur hjärtat,
Tack för nerlagt arbete, för riktigt svar och intressant artikel. Det är tallprocessspinnarelarver jag fotograferat.
rolf o,
Nej, jag tror inte de tar sig in i hus.