torsdag 1 mars 2012

Nationaldagen

I dag är det Balearernas nationaldag. Det firas med många stängda affärer och en del festligheter här och var i städer och byar. Vad är då Balearerna? Jo, Balearerna är egentligen fortsättningen på de andalusiska bergen som går från Gibraltar över Sierra Nevada på fastlandet. Öarna, som ligger mellan åtta och 30 mil från Spaniens kust delas från fastlandet av ett havsdjup på omkring 1 500 meter.

Balearerna består av mer än 100 klippöar, men de största öarna är Mallorca med Cabrera och Dragonera, Menorca, Ibiza och Formentera.
Klimatet är mycket milt och torrt (just nu är det så). Terrängen består av kullar, högplatåer och lågland. Förutom Menorca, som har stora slätter, är öarna höglänta. Mallorca och Ibiza är kuperade med stora skogsområden.
Ögruppen utgör cirka en % av Spaniens yta och bebos av cirka 925 000 bofasta invånare. Det egna språket är en katalansk dialekt.
Ovan ses den baleariska flaggan.

2 kommentarer:

Lae i Nordtorp sa...

Nu lärde jag mig lite mer om ditt vinterparadis. Igår var jag på berättarafton och lärde mig ytterligare en del om Uddevalla. Idag skall jag till Televeteranerna och höra ett föredrag om bergsklättring i Asien. Mer av sådant och jag kommer bli en riktigt bildad gammal man snart. (Lite om mycket visste jag ju dessutom innan)

Solnasnackar´n sa...

Roligt att du uppskattade detta,Lae.