måndag 26 januari 2015

Balkongblomman 2015

Detta är årets balkongblomma. Jag tror det är en Våreld (Kalanchoe blossfeldiana) och jag hoppas att någon blomstrande läsare kan svara om min gissning är rätt eller fel.
Jag köpte den i en blomsteraffär nere vid hamnen för €4:-.
Anledning: Vid ankomsten till min lilla lägenhet togs jag emot av en vacker liljeväxt som hotellet bjöd på.
 Den ställde jag ut på balkongen men det visade sig snart att växten inte alls gillade solljus. De gröna bladen blev snabbt gula och den vackra röda blomman blev skrumpen.
Därför köpte jag - Våreld (?)! 

3 kommentarer:

Lae i Nordtorp sa...

Enligt Eva-Karin har du helt rätt. Vi blir imponerade av dina latinska kunskaper.

Anonym sa...

Våreld/höstglöd beroende på årstid :) /Ulrika

Solnasnackar´n sa...

Tack för detta!