18 år sedan arbetet med tunnelbygget i Hallandsåsen startade har borren nu gått igenom åsen.Tunnelborren Åsa, som är placerad i södra delen av åsen, har fått ett genombrott till en arbetstunnel i den frysta zonen i norr. Därmed har man nu för första gången kontakt mellan den norra och södra delen.
Tunnelsträckningen består av två parallella enkelspårstunnlar à 8,6 kilometer. Planeringen påbörjades 1975, tunneldrivningen påbörjades 1992, och tunneln beräknas idag stå färdig för tågtrafik 2015.
I dagsläget uppskattas kostnaden för tunnelbygget att sluta på 10,5 miljarder kronor (2008 års byggkostnadsläge), vilket är cirka elva gånger mer än vad som ursprungligen budgeterades när projektet påbörjades 1989.
St Gotthardstunneln (Schweiz)för järnvägstrafik , som går bredvid biltunneln, är 15 km lång. Den invigdes 1882, efter 11 års byggtid, och den kostade 227 miljoner schweizerfranc, en enorm summa på den tiden. Över 150 miljoner arbetstimmar lades ned på tunneln.
Det tog bara elva år – utan moderna hjälpmedel…
DIVERSE STOLLIGHETER
4 dagar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar