torsdag 24 april 2008

Efterlysning




Vad i herrans namn är detta för konstigt flyge/flytetyg?
Hon/han befann sig bland änderna i Puerto Andraxt på Mallorca, i Medelhavet alltså.
Har letat i min fågelbok men inte hittat något objekt som tillnärmelsevis liknar ovanstående, som mest ser ur som en rugguggla. Men det är hon/han inte, ty simma lugnt i havet det gick bra. Och förresten, vad är en rugguggla?
Finns det någon fågelintresserad bloggläsare som kan upplysa mig om vad för slags fågel detta är?

5 kommentarer:

Anonym sa...

hihi, stackars fågel å vara så ful!
den ser ut som en korsning av skata å kalkon...


//tess

Lae i Nordtorp sa...

Problemet med fågelböckerna är att de visar en fullvuxen fågel. Färgerna kan växla oerhört mycket mellan olika åldrar och även mellan årstiderna. Jag har en bok som heter Europas fåglar. Där stämmer texten om ung bläsand med din bild, men färgerna är inte som i bokens teckning.
Rugguggla = Uggla som byter fjädrar. Då ser de lite "urvna" ut. Västgötska för eländiga.

Gunnar Klasson sa...

Man kan ju undra varför inte jag kan få fram bilden när andra tycks klara det?
Hur som helst Loa, välkommen hem!

Anonym sa...

Jag har precis vidarebefordrat fågelfotot till en bekant här i 7-härad som är en hejare på fåglar. Vi får se om HAN lyckas....

Anonym sa...

Min anonyme fågelskådningsexpert har lämnat följande besked:
"Hej o tack för ankan. Myxtisk anka - här en som heter myskdrake. Stulen på nätet."
Jag hoppas verkligen han har rätt då jag på våra gemensamma fågelexcursioner - företrädesvis i Varberg, Getterön - dristar mig att för honom delge flygfän som enligt fågelbok inte siktats vid dessa breddgrader. Vid dessa utflykter svänger jag mig med uttryck som inte är relevanta som t.ex. hovrar i stället för ryttla och annat som kan göra denne expert lätt irriterad. Men roligt har vi.....